Andrzej Więckowski jest pisarzem, bywał dziennikarzem (m.in. w Wolnej Europie, z którą związany był przez 15 lat). Był założycielem i redaktorem zachodnioberlińskiego miesięcznika „Archipelag”, z którym współpracowali najwybitniejsi pisarze polscy (T. Karpowicz, G. Herling-Grudziński, W. Wirpsza, W. Odojewski) i niemieckojęzyczni (G. Grass, F. Dürrenmatt).
Od 7 grudnia w Galerii FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu oraz przy ulicy Świdnickiej od ul. Kazimierza Wielkiego do pl. Teatralnego można zobaczyć wystawę zdjęć pt. „Dialog obrazów”, przedstawiających widoki Adżarskiej Republiki Autonomicznej Gruzji wraz z miastem Batumi, Dolny Śląsk z Wrocławiem, a także mieszkańców i architekturę tych regionów.
Manfred Bator - Artysta Plastyk, teoretyk i krytyk sztuki
Urodzony w 1986 we Wrocławiu. W latach 2006-2011 odbył studia na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie uzyskał dyplom w Pracowni Rysunku Profesora Eugeniusza Geta-Stankiewicza oraz w Pracowni Grafiki Warsztatowej Profesora Pawła Frąckiewicza. Dyplom został uznany za najlepszy na kierunku grafika ASP Wrocław 2011. Uczestnik ponad sześćdziesięciu wystaw w kraju i za granicą. Jego działania plastyczne koncentrują się na malarstwie, rysunku, grafice i działaniach w przestrzeni. Doktorant w Instytucie Filozofii Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie otworzył przewód doktorski pod kierunkiem prof. dr hab. Ryszarda Różanowskiego i dr Agnieszki Bandury. Publikuje teksty teoretyczne i krytyczne (m.in. w Piśmie Artystycznym Format, Piśmie Naukowo-Artystycznym DYSKURS oraz w Sztuce i Dokumentacji).
Wystawa będzie przeglądem podstawowej problematyki i sposobów wyrazu obecnych w całej twórczości Andrzeja Dudka-Dürera, od połowy lat 60. XX wieku do chwili obecnej. Uwzględnione będą prace zrealizowane w różnych formach techniki fotograficznej, grafiki, prace wideo i nagrania dźwiękowe.
Twórczość Grzegorza Przyborka to synteza takich dróg realizacji artystycznej jak: rzeźba, rysunek, instalacja oraz fotografia. Na gruncie formalnym jego prace wpisać by należało do „fotografii inscenizowanej”, której to jednak nadaje Przyborek wyraźnej podbudowy teoretycznej, nienacechowanej redukcyjnie nihilistycznym i czysto funkcjonalnym podejściem do istoty fotografii.
John Berger, w eseju z 1979 roku zatytułowanym „Seker Ahmet i las”[1], poddaje analizie obraz tureckiego, XIX-wiecznego artysty Seker Ahmet Pasy – Woodcutter in the forest. Zgodnie z własnym, łatwo rozpoznawalnym stylem pisarskim, ten angielski krytyk i teoretyk sztuki, wzbudza ciekawość czytelnika swoich esejów, głównie dzięki często silnie emocjonalnie zabarwionemu stosunkowi do obserwowanych przez siebie obrazów, fotografii, rysunków czy każdej innej twórczości za podstawę mającą wizualność/obrazowość.
Sympozjum Twórcze Silesium i Wystawa Sympozjalna pt.: „Aberracje” – Szczawno Zdrój
Dnia 05.09.15. o godz. 17.00. w Pijalni Wód Mineralnych w Szczawnie Zdroju zostanie otwarta wystawa towarzysząca Sympozjum Twórczemu Silesium pt. „Aberracje”. Wystawa została zrealizowana przez grupę Silesium, w której skład wchodzą artyści wrocławscy związani z Akademią Sztuk Pięknych we Wrocławiu: Maciej Albrzykowski, Grażyna Jaskierska-Albrzykowska, Małgorzata Kazimierczak, Anna Kołodziejczyk, Kamil Moskowczenko, Anna Szewczyk i Igor Wójcik – kuratorzy. W czasie wernisażu odbył się koncert fortepianowy w wykonaniu Marcina Lutra Lutrosińskiego.
Jak twierdzili prekursorzy współczesnej medycyny: Hipokrates i Galen, w organizmie człowieka krążą cztery podstawowe płyny: krew, żółć, śluz i czarna żółć. Istotą zachowania zdrowia jest utrzymanie równowagi między tymi życiodajnymi sokami, a jej zaburzenie miało powodować chorobę. Przewaga jednego z czynników znajduje odzwierciedlenie w temperamencie człowieka. Stąd uczeni wyróżniali temperament sangwiniczny, choleryczny, flegmatyczny i melancholiczny.
Już od ponad tygodnia można oglądać w Galerii Socato prace finalistów ogólnopolskiego IV Przeglądu Młodej Sztuki „Świeża krew”. W piątek 12 września uroczyście ogłoszono wyniki konkursu podczas wernisażu. Grand Prix zasłużenie otrzymała Justyna Smoleń z ASP w Krakowie, za pracę „Bez tytułu”, z kolei wyróżnienia honorowe dostały: Katarzyna Feiglewicz z ASP w Krakowie oraz Małgorzata Myślińska z UA w Poznaniu. Goście również mogli przyznać swoją nagrodę i przypadła ona Karolinie Balcer z ASP we Wrocławiu.
12 września 2014 roku, w Krakowie, w Podgórzu przy ulicy Nadwiślańskiej 2 otwarta została nowa siedziba Cricoteki, a ponadto wystawa stała Tadeusza Kantora oraz wystawa Nic 2 razy.
„Nowe przestrzenie, zgodnie z założeniami ambitnego projektu architektonicznego, odmienią funkcjonowanie instytucji, pozwalając na przygotowanie i przyjmowanie zakrojonych na szeroką skalę wydarzeń kulturalnych, które dotąd Cricoteka realizowała głównie poza swymi siedzibami. Spełniony zostanie postulat samego Tadeusza Kantora zakładający stworzenie miejsca na żywe wydarzenie artystyczne.”
6 września o godzinie 19:00 w miejscu dość nie typowym nazwanym "Wrocławska ambasadą włoskiego smaku i sylu życia" - VIVERE ITALIANO odbędzie się kolejna wystawa z cyklu "Italian food meets polish art" tym razem gościem specjalnym będzie Albertyna Kacalak - która przedstawi swoje prace.
W październiku br. w CeTA powstanie galeria filmowych murali, którą stworzą studenci z Pracowni Malarstwa Architektonicznego i Sztuki w Przestrzeni Publicznej Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. To próba przybliżenia, w oryginalny i ciekawy sposób, bogatego dziedzictwa wrocławskiej Wytwórni, w której swoje początki mieli mistrzowie polskiego kina, m.in. Andrzej Wajda, Kazimierz Kutz i Roman Polański.
Wystawę, zorganizowaną w 150 rocznicę urodzin artysty tworzą grafiki z kolekcji Dariusza Matyjasa. Są to litografie z lat 1891-1900: przede wszystkim słynne plakaty ale też intymne wizerunki kobiet z serii "Elles", przedstawienia z cyrku i wyścigów konnych. Prace francuskiego twórcy przenoszą nas w czasie do Paryża końca XIX wieku. Niezwykłego miejsca, w którego istnienie aż trudno uwierzyć. Tylko tam Toulouse-Lautrec wychodząc z domu kłaniał się sasiadowi – Edgarowi Degasowi, a w szkole spotykał swego przyjaciela Vincenta van Gogha. W czasie tej nadzwyczajnej podróży zobaczymy głównie Montmartre - głośne siedlisko cyganerii artystycznej. Legendarną dzielnicę tańcbud, kabaretów i domów publicznych widzianą oczami niezwykle wnikliwego obserwatora.
Pierwsza część Historii fotografii autorstwa Lecha Lechowicza, obejmująca lata1839-1939, ukazała się w 2012 nakładem wydawnictwa PWSFTviT. Redakcję książki przeprowadziła Magdalena Świątczak. Dotychczas dostępne w Polsce były w zasadzie tylko dwa przekłady podobnych prac: Historia fotografii światowej Naomi Rosenblum i Mała historia fotografii Borisa von Brauchitscha oraz Dzieje polskiej fotografii 1839-1939 Ignacego Płażewskiego.
Twórczość Edwarda Hoppera w ostatnim czasie odkrywana jest na nowo i cieszy się szczególnym zainteresowaniem.
Wspomnę tutaj film Gustava Deutscha – Shirley z 2013, publikację Filipa Lipińskiego – Hopper wirtualny z 2013 , wystawę Hopper Drawing w Whitney Museum w NYC w 2013 , także mój film - Przypadek Josephine H…/z 2014.
Może dlatego też ciekawa wydała mi się konfrontacja najmłodszego pokolenia artystów – studentów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu z Katedry Intermediów z twórczością tego amerykańskiego artysty.
Stąd koncepcja tematu / About Edward H…/
Strona 1 z 3